Sivegade deler vandene i Fredericia: “Det er mere stressende, når man har små børn”

Fredericia tester sivegade i midtbyen på Danmarksgade for at lokke flere kunder til de hårdt ramte butikker, men ikke alle er tilfredse.

Af Ida Bang

Fredericia Kommune har midt i en landsdækkende tendens mod bilfri bymidter valgt at gå en anden vej. En tidligere gågade i centrum af Fredericia er i et etårigt forsøg blevet omdannet til en sivegade, hvor bilister må køre i lav fart og parkere i op til en halv time foran butikkerne. Tiltaget skal teste, om mere fleksibel adgang kan redde den skrantende detailhandel – men for børnefamilier kan det være ubelejligt.

En stressfaktor

Sofie Dohrn, en ung mor til to små børn, bruger ofte midtbyen og har gjort sig mange erfaringer med den nye sivegade. Hun er ikke imponeret.

“Det er faktisk blevet mere stressende. En halv times parkering er alt for kort tid, når man har små børn med. Vi er altid længere tid om det hele,” fortæller hun.

Hun fremhæver også de nye trafikale forhold som et problem.

“Det ligner stadig en gågade, så mine børn kan ikke se forskel på vej og fortov. Som forælder skal man hele tiden holde øje – både med dem og med bilerne. Og som bilist er det heller ikke nemt, for man skal hele tiden være opmærksom på både fodgængere og cyklister.”

Danmarksgade har været en del af byen gennem hele dens historie. Foto: Ida Bang

Fra spøgelsesgade til handelscentrum

En af de erhvervsdrivende Kurt Halling, der driver en helsekostbutik i gaden og er tidligere byrådsmedlem, er dog meget positivt stemt for det nye tiltag – et tiltag, som har været længe undervejs.

Han fortæller, at gaden før i tiden har været fyldt med tomme butikslokaler, men at tiltaget har gjort, at flere tør åbne butikker igen – netop fordi tiltaget gør indkøb lettere tilgængeligt i en travl hverdag.

Flere kunder, højere omsætning

Også Helle Svanebo, der driver vinspecialisten længere nede ad gaden, mærker en forskel.

“Det er et stort plus for forretninger. Det er nemt for kunder at parkere udenfor, og der er altid pladser på grund af korttidsparkering”, fortæller hun.

Efter Danmarksgade er blevet en sivegade, har hun i sin egen forretning fået større omsætning.

Stadig kun et forsøg

Fredericias sivegade bliver stående som forsøg frem til efteråret 2025. Her skal kommunen tage stilling til, om det skal gøres permanent. Indtil da er både indbyggerne og erhvervsdrivende med til at forme billedet af, hvad der virker – og for hvem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *